NaukiOdcyfrowywanie Umiejętność ta pozwala na odkrywanie tajemnic zaszyfrowanych wiadomości. Z jej pomocą postać jest w stanie wyjaśnić skomplikowane zapiski w zapomnianym już dawno języku, poznać sekret przechwyconej, zaszyfrowanej wiadomości, czasem nawet uzupełnić niekompletny tekst odpowiednimi wyrazami.
Technika Zdolności techniczne pozwalają na odkrycie sposobu działania mechanizmów i artefaktów oraz użycie tych, które wymagają specjalnych zdolności. Ponadto umożliwia naprawę uszkodzonych urządzeń, jak również w przypadku niezwykłego uzdolnienia – tworzenie własnych.
Rzemiosło Innymi słowy wszelkie rodzaje pracy wytwórczej, którymi zajmować może się postać. Korzystanie z umiejętności rzemiosła oznacza najczęściej próbę stworzenia czegoś – w zależności od kwalifikacji postaci.
» Umiejętność Rzemiosło wymaga wyboru specjalizacji w jednej, konkretnej dziedzinie.
» Umiejętność można wybrać kilkakrotnie, wybierając tym samym nową specjalizację. Premie z biegłości w poszczególnych dziedzinach nie kumulują się.
» Jest to umiejętność wyszkolona. Tylko postać, która posiada przynajmniej jeden poziom w tej umiejętności, ma prawo jej używać.
Wiedza Jest to bardzo szeroka umiejętność, która pozwala na zbadanie wiedzy postaci o danym aspekcie świata. Osoby wyspecjalizowane w odpowiedniej dziedzinie mogą również użyć jej w celu identyfikacji odnalezionego przedmiotu o magicznych właściwościach.
» Umiejętność Wiedza wymaga wyboru specjalizacji w jednej, konkretnej dziedzinie wiedzy.
» Umiejętność można wybrać kilkakrotnie, wybierając tym samym nową specjalizację. Premie z biegłości w poszczególnych dziedzinach nie kumulują się.
Siła woli Umiejętność pozwalająca na oparcie się wpływowi otoczenia. Dzięki niej postać będzie w stanie odmówić niezwykle przekonującemu sprzedawcy lub… Nie wyjawi wartościowych informacji przesłuchiwana przez wrogów.
» Jest to umiejętność sporna testowana przeciwko Perswazji, Zastraszaniu oraz Rzemiosłu (tortury).
PodstępyUnieszkodliwianie pułapek Umiejętność przydatna dla wszystkich miłośników badania ruin, a także innych miejsc, w których mogą czekać wszelkie nieprzyjemnie niespodzianki jak zapadnie lub spadające z sufitu ostrza. Używając tej zdolności można rozbrajać pułapki, a bardziej uzdolnione postacie będą w stanie nawet tworzyć własne.
Skradanie Dzięki tej umiejętności postać będzie w stanie przekraść się niezauważona, nie wydając z siebie nawet najcichszego dźwięku lub też schować się przed wzrokiem niepożądanych obserwatorów. Łączy ona dwie zdolności – ukrywanie się, a także ciche poruszanie się.
» Jest to umiejętność sporna testowana przeciwko Percepcji.
Otwieranie zamków Podstawa każdego złodzieja. Za pomocą wytrychu postać jest w stanie otworzyć zamki fizyczne, jednak nie te magiczne.
Fałszerstwo Umiejętność ta pozwala na podrobienie cudzego charakteru pisma i wysłania wiadomości w jego imieniu, odtworzenia pieczęci jednego z wyższych działaczy miasta lub konkretnej organizacji. Można ją również wykorzystać do podrobienia wszelkiej maści glejtów, zaproszeń lub innego rodzaju dokumentów.
» Jest to umiejętność częściowo sporna. W razie sprawdzania autentyczności testowana jest przeciwko Fałszerstwu.
Zręczne dłonie Jest to umiejętność, która przydaje się zawsze wtedy, gdy trzeba złapać coś w locie, ukryć nóż na wypadek kontroli osobistej lub niepostrzeżenie przywłaszczyć sobie mieszek złota.
» Jest to umiejętność częściowo sporna testowana przeciwko Percepcji.
SocjalneBlefowanie Jest to umiejętność, która pozwala postaci za pomocą słów oraz mowy ciała skłonić innych, by wierzyli w to, w co ona chce, by wierzyli. Osoba uzdolniona w blefowaniu potrafi niezwykle dobrze kłamać, ponad to z równą łatwością manipuluje ona prawdą, potrafiąc pozostawić takie niedopowiedzenia, by jej ofiara zareagowała w odpowiedni sposób. Jest także w stanie przekazywać w swojej wypowiedzi sekretne informacje, które mogą być odczytane tylko przez odpowiednią osobę.
» Jest to umiejętność sporna testowana przeciwko Wykrywaniu intencji.
Zastraszanie Umiejętność pozwalająca na uzyskanie pożądanych rezultatów poprzez wywołanie strachu w rozmówcy. Można użyć jej w celu zmuszenia do milczenia innych – lub wręcz przeciwnie – wyciągnięcia od nich potrzebnych informacji. Odpowiednio wykorzystana może też czasem wyciągnąć postać z kłopotów.
» Jest to umiejętność sporna testowana przeciwko Sile woli.
Wykrywanie intencji Umiejętność ta pomaga określić prawdziwe intencje rozmówcy. Dzięki znajomości mowy ciała oraz wychwyceniu zmian w sposobie mówienia można dzięki niej nakryć potencjalnych oszustów lub udaremnić próby porozumiewania się za pomocą kodu w wypowiedzi.
» Jest to umiejętność sporna testowana przeciwko Blefowaniu.
Perswazja Mistrzowie perswazji są doskonałymi mówcami, wybitnymi negocjatorami. To dzięki tej zdolności zażegnać można większe lub mniejsze spory, uniknąć waśni lub po prostu przekonać innych, by spojrzeli na postać nieco łaskawszym okiem.
» Jest to umiejętność sporna testowana przeciwko Sile woli.
WystępyZdolność do zaskarbienia sobie uwagi i sympatii publiczności poprzez popisy artystyczne różnej maści – może być to gra na instrumencie, taniec, śpiew i wiele innych. Poza talentem, osoby znające się na występach cechuje również wielka charyzma.
» Umiejętność Występy wymaga wyboru specjalizacji w jednej, konkretnej dziedzinie artystycznej.
» Umiejętność można wybrać kilkakrotnie, wybierając tym samym nową specjalizację. Premie z biegłości w poszczególnych dziedzinach nie kumulują się.
NaturaMedycyna Umiejętność ta służy ratowaniu życia swojego i innych między innymi poprzez zatrzymywanie krwawienia i opatrywanie ran. Postać używająca tej umiejętności jest również w stanie nastawiać złamane kończyny lub rozpoznawać choroby, na które często potrafi znaleźć odpowiedni lek.
Alchemia Niezwykle przydatna sztuka, jaką jest otrzymywanie pożądanych rezultatów dzięki zdolności odpowiedniego posługiwania się potrzebnymi składnikami. Wytwory alchemiczne - najczęściej w postaci płynów lub proszków, choć nie jest to reguła - przydają się niemal w każdej dziedzinie życia. Niektóre wspomagają w codziennych zajęciach, inne ratują życie. Jeszcze inne mogą je odebrać. Możliwości alchemii ograniczone są jedynie przez wyobraźnię samego alchemika, jego umiejętności oraz dostęp do składników.
» Jest to umiejętność wyszkolona. Tylko postać, która posiada przynajmniej jeden poziom w tej umiejętności, ma prawo jej używać.
Zdolności przetrwania Umiejętność ta pozwala na przeżycie w niesprzyjających warunkach. Osoba o dobrze rozwiniętych zdolnościach przetrwania zna zagrożenia czyhające w dziczy, dzięki czemu jest w stanie skutecznie się przed nimi chronić. Potrafi ona również wskazać bezpieczne miejsce na odpoczynek, znaleźć zdatne do spożycia rośliny czy wytropić jakieś stworzenie. Uzdolnione w tej dziedzinie osobniki potrafią nawet przewidzieć pogodę na najbliższy czas, z dużą dokładnością.
Zwierzęta Umiejętność ta służy do zaskarbiania sobie przyjaźni i wierności zwierząt. Dzięki niej postać może być w stanie zmienić nastawienie stworzenia, a czasem nawet je wytresować. Pomimo faktu, że jazda konna jest czymś powszechnym, osoba posługująca się tą zdolnością potrafi współpracować z wierzchowcem, co może wykorzystać na przykład walcząc na jego grzbiecie lub przemierzając świat w wyjątkowo niekorzystnych warunkach.
Percepcja Zdolność wykorzystywania swoich zmysłów. Percepcja przydaje się, gdy postać przeszukuje jakieś miejsce, pomoże uchwycić włamywacza, a przede wszystkim uchroni postać przed dźgnięciem jej w plecy sztyletem.
» Jest to umiejętność częściowo sporna. Testowana przeciwko Skradaniu oraz Zręcznym dłoniom.
FizyczneWytrzymałość Używana jest do określenia stanu fizycznego. Postacie o dużej wytrzymałości mogą pozwolić sobie na dużo większy wysiłek, nie doświadczając wyczerpania. Dłuższy brak snu nie jest dla nich aż tak wielkim problemem, choć oczywiście nadal go potrzebują. Wytrzymałość pozwala też lepiej radzić sobie z wpływem chorób i trucizn, a rany postaci używającej tej umiejętności goją się szybciej.
Zwinność Określa między innymi refleks postaci, zatem jej zdolności do wykonywania nagłych uników. Odpowiada również za zachowywanie równowagi w trudnych warunkach, a także wykonywania skomplikowanych manewrów. Umiejętność ta przydaje się również podczas prób wyzwalania się.
Używanie broni Umiejętność ta pozwala na doskonalenie swojej zdolności posługiwania się wybraną bronią, dzięki czemu znacząco zwiększa szanse na zwycięstwo w walce lub chociaż przetrwanie. Więcej informacji o zastosowaniu tej umiejętności znaleźć można w temacie poświęcownym
walce.
» Umiejętność wymaga specjalizacji w jednej, konkretnej broni.
» Umiejętność można wybrać kilkakrotnie, wybierając tym samym nową specjalizację. Premie z posługiwania się poszczególną bronią nie kumulują się.
Siła Umiejętność ta służy do oceny między innymi tego, jak wiele jest w stanie udźwignąć czy przesunąć postać. Jeżeli natomiast dwie postacie postanowią się siłować, to ona zadecyduje o zwycięzcy.
» Jest to umiejętność częściowo sporna testowana przeciwko Sile.
Noszenie pancerza Postać wyszkolona w noszeniu pancerza ma prawo do używania zbroi, która zapewni jej dodatkową osłonę w czasie walki. Im wyższy poziom zaawansowania w umiejętności, tym większą ochronę zapewni pancerz. Więcej informacji o zastosowaniu tej umiejętności znaleźć można w temacie poświęcownym
walce.